Hoe kan fysiotherapie helpen als uw knie pijn doet in rust?

Verschillende structuren in de knie zorgen ervoor dat de knie stabiel blijft en goed kan bewegen. Al deze structuren kunnen pijn veroorzaken wanneer ze bijvoorbeeld beschadigd raken.

Pijn in de knie kan verschillende oorzaken hebben en kan zich op meerdere manieren uiten. Bij springen, fietsen, traplopen, hurken en hardlopen kunt u pijn ervaren in de knie, maar ook wanneer u stopt met bewegen kan u nog steeds pijn voelen.

U kunt een zeurende pijn voelen aan de voorkant, binnenkant of buitenkant van de knie. Soms is deze pijn juist stekend of scherp.

Een fysiotherapeut kan u helpen, maar hoe precies kan een fysiotherapeut bij Fysiotherapie Zeeburg helpen als uw knie pijn doet in rust?

De anatomie van de knie

Om de verschillende klachten van de knie beter te begrijpen, is het handig om de anatomie van de knie te begrijpen.

De knie is het grootste gewricht in het lichaam en is de schakel tussen de twee langste botten van het menselijk lichaam, namelijk het bovenbeen en het scheenbeen.

Het is een complex gewricht, bestaande uit bot, spieren, pezen en kraakbeen. Deze structuren werken allemaal samen om ervoor te zorgen dat de knie gebogen en gestrekt kan worden.

De structuren kunnen beschadigen en daardoor pijnklachten veroorzaken.

Rust Kniepijn

De oorzaak van kniepijn

De oorzaken van kniepijn kunnen heel uiteenlopend zijn en een diagnose stellen is daarom vaak lastig.

Kniepijn kan ontstaan door overmatige of verkeerde belasting, artrose, of ontstekingen zoals bij artritis, auto-immuunziekte of stofwisselingsstoornissen.

Bij artrose wordt het kraakbeen, de beschermlaag, langzaam dunner. Het risico op artrose wordt groter wanneer er sprake is van overgewicht, zwaar lichamelijk werk en topsport.

Artrose kan ervoor zorgen dat uw knie pijn doet in rust, net als een ontsteking.

Symptomen die passen bij kniepijn

Naast dat u last kan hebben van pijn tijdens periodes van rust, kan uw knie ook opzwellen of stijf aanvoelen. Dit kan het gevolg zijn van artrose, een scheur of wanneer de knie ook warm is, door een ontsteking.

De pijn kan stekend, zeurend of scherp zijn en kan zowel acuut of over een langere periode ontstaan.

Wanneer u last heeft van de knie kan het ook uitstralen naar andere omliggende gebieden zoals de kuit en het scheenbeen.

De behandeling van kniepijn met fysiotherapie

Allereerst kunt u pijnstillers zoals paracetamol nemen tegen de pijn. Daarnaast kunt u, wanneer er sprake is van zwelling, een ice-pack op de knie leggen.

Ook kan een fysiotherapeut u helpen met oefeningen. Krachttraining kan de pijn doen verlichten wanneer er sprake is van artritis en rekoefeningen helpen om het gewricht flexibeler te maken.

Samen met een fysiotherapeut stelt u dan een behandelplan op die bij u past. Een fysiotherapeut kan de kniepijn ook met bewegingen met lage impact behandelen.

Deze bewegingen zorgen voor flexibele pezen en een adequate bevochtiging van het kniegewricht. Deze fysiotherapeutische behandeling kunt u doen bij Fysiotherapie Zeeburg.

Kniepijn Tijdens Rusten

Een behandeling tegen kniepijn bij Fysiotherapie Zeeburg

Of het nu een ernstige blessure is of een vervelend gevoel, wij raden altijd aan om met knieklachten niet te wachten. Lichte klachten kunnen namelijk ook uitmonden in ernstige klachten, omdat rust geven aan de knie een lastige opgave is.

Onze fysiotherapeuten stellen samen met u een behandelplan op en evalueren regelmatig uw voortgang. Daarna passen ze zo nodig het behandelplan aan.

Doordat onze therapeuten veel patiënten zien met knieklachten, kunnen wij naast effectief behandelen, ook adviseren op het gebied van preventie, nazorg en zelfzorg.

Wij zijn goed bereikbaar via de telefoon, via de mail en via de website. Wanneer u contact met ons opneemt, kunnen we u meer vertellen over de mogelijkheden die onze praktijk u kan bieden.

Herken je bovenstaande klachten en weet je niet goed hoe je van deze klachten af moet komen?

Onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Zeeburg zullen door middel van een anamnese en een lichamelijk onderzoek proberen om erachter te komen waar de klachten precies vandaan komen.

Zo weten we hoe we je het beste kunnen helpen om deze klachten te verminderen en om het functioneren weer te verbeteren.

Als er een duidelijk beeld is van jouw klachten zullen we een gepersonaliseerd behandelplan opstellen om je zo snel mogelijk van jouw klachten af te helpen.

Neem contact op met Fysiotherapie Zeeburg als je vragen hebt of voor het maken van een afspraak!