Kaakklachten-Zeeburg

Kaakfysiotherapie

Kaakklachten worden meestal veroorzaakt door het kaakgewricht of de kauwspieren. Daarnaast bestaan er ook kaakklachten die voor je gevoel misschien helemaal niets te maken hebben met je kaak maar toch veroorzaakt worden door problemen in het kaakgebied. Voorbeelden hiervan zijn: (onverklaarbare) oorklachten/oorpijn, nekklachten, een brokgevoel in de keel, hoofd- of kiespijn.

Neem direct contact op.

Hoe ontstaan kaakklachten

Kaakklachten ontstaan vaak als je de kauwspieren en/of het kaakgewricht (meestal onbewust) teveel onnodig gebruikt en daardoor overbelast. Voorbeelden van deze ‘verkeerde mondgewoonten’ zijn onder andere: klemmen met de kaken, tandenknarsen, nagelbijten, tongpersen, vaak kauwgum kauwen, enzovoorts. Kaakproblemen ontstaan vaak in stressvolle en drukke perioden.

Soorten kaakklachten

De medische benaming voor kaakklachten is Temporo Mandibulaire Dysfunctie (TMD). Dat is een verzamelnaam voor alle stoornissen in het bewegingsapparaat van het kauwstelsel. Ze kunnen invloed hebben de manier waarop je je mond gebruikt, bijvoorbeeld bij eten, drinken, spreken, geeuwen, lachen, et cetera.

De meest voorkomende klachten bij TMD zijn:

pijn of vermoeidheid van de kauwspieren
    het niet goed kunnen openen van de mond
    pijn in en om het kaakgewricht, wat kan voelen als oorpijn
    knappende of krakende kaakgewrichten
    overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen

abnormale slijtage van het gebit
    hoofd- en nekpijn
    duizeligheid

Hoe het gaat

De behandeling:

De behandeling begint met een uitgebreid vraaggesprek met de kaakfysiotherapeut. Ook vindt een lichamelijk onderzoek plaats. De fysiotherapeut beoordeelt de functie van de kaakgewrichten en de kaakspieren en kijkt of je ‘verkeerde mondgewoonten’ hebt.

Daarnaast onderzoekt de fysiotherapeut vaak ook je nek en hals en kijkt in je mond. Met advies, oefeningen en begeleiding helpt de kaakfysiotherapeut je bij het ontspannen van de kaak en het afleren van ‘verkeerde mondgewoonten’.

De spieren en de gewrichten worden behandeld. Ook krijg je houdingsinstructies, leer je zelfmassage, ontspanningsoefeningen en oefeningen waarmee je beter leert kauwen.

Bij sommige behandelingen werkt de kaakfysiotherapeut samen met anderen. Bijvoorbeeld met: de huisarts, de logopedist, de tandarts, de mondhygiënist, de kaakchirurg of de KNO-arts.

Jense Vlieger

In eerste instantie kwam ik bij Zeeburg om van mijn migraine af te komen. Als snel bleek dat het ‘gewone’ hoofdpijn te zijn wat bij mijn kaak vandaag kwam. Toch wel knap hoe ze dat zo ontdekken hoor

Patrick Degeman

Vooral bij eten gingen mijn kaakspieren pijn doen, een soort verzuring of vermoeidheid. Na enkele behandelingen ging het een stuk beter.

Heeft u kaakfysiotherapie nodig?

Wacht dan niet langer en maak een afspraak