Wat te doen tegen toenemende klachten door een slijmbeursontsteking in de schouder

Wat kunnen wij doen tegen toenemende klachten door een slijmbeursontsteking in de schouder

Een slijmbeursontsteking schouder kan voor flink wat pijnklachten zorgen. Deze klachten kunnen zelfs zo erg toenemen dat u er door wordt beperkt in het dagelijks leven. Gelukkig heeft Fysiotherapie Zeeburg hier een oplossing voor! Lees hier wat fysiotherapie voor u kan betekenen wanneer u last heeft van een slijmbeursontsteking schouder.

De anatomie van het schoudergewricht

De schouder is het soepelste gewricht in het lichaam. Een gewricht is een plek in het lichaam waar botten samenkomen, waardoor beweging mogelijk is. Voorbeelden van andere gewrichten in het lichaam zijn het heupgewricht en het kniegewricht.

Het schoudergewricht bestaat uit drie botten: de bovenarm, het sleutelbeen en het schouderblad. Het schouderblad bevat een kommetje waar de kop van de bovenarm precies in past. Het sleutelbeen ligt hier als een dakje overheen en is verbonden met het schouderblad. Deze botten worden bij elkaar gehouden door een netwerk van pezen, banden en spieren.

Wat is een slijmbeursontsteking

Een ander woord voor slijmbeursontsteking is bursitis. Een slijmbeurs (bursa) is een soort zakje met vloeistof die het gewricht soepel houdt en dient als een stootkussentje. De schouder bevat ook slijmbeurzen. Wanneer deze ontstoken raken is er sprake van een slijmbeursontsteking.

Slijmbeursontsteking schouder ontstaat in de meeste gevallen als gevolg van overbelasting. Andere oorzaken zijn reumatische aandoeningen of infecties van het schoudergewricht.

Wat zijn de symptomen van slijmbeursontsteking schouder?

Wanneer u last hebt van een slijmbeursontsteking in de schouder, kunt u dit vooral herkennen aan pijn in de schouder. De pijn gaat vaak samen met stijfheid, waardoor u de schouder minder soepel kunt bewegen. Door de ontsteking kan de schouder ook warm aanvoelen en gezwollen zijn. Door de klachten kunt u de schouder minder belasten en kan het liggen op de aangedane schouder pijnlijk zijn. Als gevolg van de ontstoken slijmbeurs kunnen ook de pezen in de schouder ontstoken raken. Dit wordt tendinitis genoemd.

In veel gevallen is een slijmbeursontsteking schouder tijdelijk, maar dit betekent niet dat dat u geen baat kan hebben bij een behandeling. Het ondergaan van een behandeling kan er namelijk voor zorgen dat de ontsteking volledig herstelt en u na de tijd niet met vage klachten rond hoeft te blijven lopen. Ook is er altijd een kans dat de klachten niet vanzelf verdwijnen. In dat geval kan de ontsteking chronisch worden. Chronische slijmbeursontsteking is erg moeilijk te behandelen. Daarom is het belangrijk dat u op tijd ingrijpt.

Behandeling van slijmbeursontsteking schouder

De pijnklachten bij een slijmbeursontsteking kunnen tijdelijk worden verlicht door het nemen van pijnstillers zoals paracetamol en ontstekingsremmende pijnstilling, bijvoorbeeld ibuprofen of naproxen. Pijnstillers zijn echter alleen goed voor symptoombestrijding. De klachten nemen hierbij tijdelijk af, maar de oorzaak van de klacht wordt niet aangepakt. Om de oorzaak van de slijmbeursontsteking aan te pakken kan fysiotherapie uitkomst bieden.

De fysiotherapeut zal een persoonlijk behandelplan met u opstellen. Dit behandelplan kan bestaan uit verschillende technieken en oefeningen. Het verminderen van de pijn en de mogelijk zwelling is een van de eerste doelen van de behandelingen. Dit kan de therapeut onder andere bereiken door de schouder te masseren, het geven van oefeningen en het koelen van het gewricht.

Een slijmbeursontsteking in de schouder kan worden veroorzaakt door zwakke spieren, waardoor het gewricht niet meer in balans is. Daarom worden er oefeningen aangeleerd om de mobiliteit, flexibiliteit en kracht van de schouder te verbeteren. Hierdoor zal de schouder minder kwetsbaar zijn voor blessures.

Een slijmbeursontsteking in de schouder behandelen bij Fysio Zeeburg

Bij Fysio Zeeburg vinden we het niet alleen belangrijk dat uw klachten verminderen, maar willen we ook dat de kans op blessures in de toekomst verkleind wordt. Door uw klacht bij de bron aan te pakken, verbeteren we de algehele conditie van uw schouder. Hierdoor zorgen we ervoor dat u snel klachtenvrij wordt én blijft!

Bent u benieuwd wat we voor u kunnen betekenen of heeft u vragen? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op!