Klachten van de achillespees, hoe kan een fysiotherapeut helpen?

De achillespees is de pees die de kuitspieren bundelt en verbindt met die hiel. Hierdoor kunt u lopen, rennen en springen. Dit zijn zeer alledaagse bezigheden, dus klachten van de achillespees kunnen helaas invloed hebben op vele aspecten van het dagelijks leven.

Daarom is het goed deze klachten met zorg behandelen. Wij vertellen u graag meer over onze zorg bij klachten van de achillespees.

De symptomen bij achillespeesletsel

Wanneer u last krijgt van de achillespees, dan gaat dit meestal geleidelijk. De pijn voelt u eerst vooral tijdens langdurig of intensief bewegen, terwijl de pijn met de tijd steeds constanter kan worden.

Daarnaast kunnen de kuit en de voet stijf aanvoelen, zowel bij het sporten als bij het wakker worden. De pijn is er dus met name wanneer u begint met bewegen, nadat de pees daarvoor een tijd heeft kunnen rusten.

Ook kan de enkel van achteren iets verdikt zijn, dit is namelijk waar de pees zit.

De oorzaak van een pijnlijke achillespees

Meestal is de achillespees overbelast. In dat geval is er meestal te veel, te lang of te intensief hardgelopen. Maar ook andere sporten waarbij veel gerend of gesprongen wordt, kunnen de overbelasting hebben veroorzaakt.

Door de overbelasting ontstaan er beschadigingen in het weefsel van de pees. Deze beschadigingen ontstaan meestal geleidelijk en nemen dus toe wanneer de pees belast blijft worden. Gewoon doorgaan zorgt dus meestal voor een verergering van de klachten.

Beknelde zenuw

Wat kunt u zelf doen?

Van de klachten afkomen is effectiever met behulp van een zorgprofessional. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Klachten ontstaan meestal bij een verandering in de belasting van de kuit en achillespees, dit kunt u voorkomen.

Door uw conditie en kracht rustig op te bouwen, voorkomt u plotselinge overbelasting. Wanneer u bijvoorbeeld wilt beginnen met hardlopen, houdt u dan aan een schema waarbij u iedere week wat meer van uzelf vraagt, zodat de achillespees en de kuitspieren u bij kunnen houden. Pezen hebben namelijk meer tijd nodig om getraind te raken dan spieren. Wanneer u te intensief sport/traint, kan het dus zo zijn dat uw spieren sneller groeien dan uw pezen. Die verstoorde verhouding kan bijvoorbeeld achillespeesklachten zoals pijn en verdikking veroorzaken.

Wat kan een fysiotherapeut doen tegen achillespeesklachten?

Een fysiotherapeut is gefocust op het gezond bewegen van het lichaam, pijnvrij en met een goede houding. In het geval van klachten van de achillespees, kan de fysiotherapeut helpen met het herstellen van de doorbloeding. Dit gaat meestal aan de hand van (sport)massages. Een goede doorbloeding zorgt ervoor dat beschadigingen beter en sneller helen wat de genezing van de achillespees helpt.

Daarnaast weet de fysiotherapeut exact wanneer u rust moet houden en wanneer krachtoefeningen juist van belang zijn. De therapeut zal de oefeningen met u doornemen, zodat u zeker weet dat u ze goed uitvoert. Daarnaast zal hij alternatieven geven voor (tijdelijk) te belastende bewegingen. Wandelt u bijvoorbeeld veel? Dan kan het bij een overbelaste achillespees goed zijn wat vaker de fiets te pakken. Zo blijft u wel in beweging, maar wordt de pees eventjes ontzien.

Tot slot ziet de fysiotherapeut soms andere bijkomende factoren zoals een afwijkend looppatroon. Het niet netjes afrollen van de voet kan ook heel belastend zijn voor de achillespees. Een manier van lopen of rennen is voor iedereen anders, daarom hebben de meesten het niet door wanneer dit een complicerende factor van de pijn is.

Een fysiotherapeut ziet dit en kan samen met u werken aan een beter looppatroon.

Hoe gaan wij te werk?

Wanneer u een afspraak bij ons maakt, doen we altijd eerst een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Hierdoor weten we zeker wat de oorzaak van de klacht is en kunnen we het probleem bij de kern aanpakken. Na deze intake wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld, dat aansluit bij wat u nodig heeft.

Dan kunnen we aan de slag! Met klachten van de achillespees zorgen de oefeningen ervoor dat de klachten meestal geleidelijk afnemen. Wanneer dit het geval is, krijgt u ook een adviesgesprek om ervoor te zorgen dat de klachten niet meer terugkeren wanneer u weer teruggaat naar uw dagelijks leven dat u had voor u de klachten kreeg.

Mocht u zich herkennen in de beschreven klachten en benieuwd zijn naar wat wij voor u kunnen betekenen? Plan dan vooral een afspraak in, dan kijken we samen naar een oplossing!