Onze fysiotherapeuten helpen u graag bij het revalideren na een val

Het kan u zomaar gebeuren: op een onbevangen moment ligt u ineens op de grond. Misschien bent u gestruikeld over een stoeptegel, een kleedje in huis of u verloor uw evenwicht. Deze dingen kunnen helaas zo gebeuren.

Daarom bieden onze fysiotherapeuten hun expertise aan voor iedereen die wilt revalideren na een val zodat u gezond kunt herstellen en opnieuw vertrouwen kunt krijgen in uw lichaam. Naast revalidatie na een val, biedt onze praktijk valpreventie aan voor 65-plussers, zodat u minder risico heeft om te vallen in de toekomst.

Oorzaken van vallen

Het aantal 65-plussers dat wel eens is gevallen is helaas toegenomen met 11% in 2019 ten opzichte van 2010. Het aantal valincidenten is zo hoog, dat het de meest voorkomende oorzaak is van letsels in deze leeftijdsgroep.

De oorzaken voor het vallen lopen uiteen, maar meestal gebeurt het binnenshuis wanneer u staat of loopt zonder hulpmiddelen.

In sommige gevallen is de oorzaak te vinden in het lichaam zelf, doordat u bijvoorbeeld last heeft van duizeligheid, instabiliteit, verwarring of zichtproblemen. Zo komt vallen bijvoorbeeld veel voor bij mensen die dementie hebben of gebruik maken van bepaalde medicatie.

In andere gevallen wordt een val veroorzaakt door factoren in de omgeving. Hierbij kunt u denken aan het vloerkleed dat gekreukeld ligt, een gladde vloer of een ruimte met weinig verlichting.

​Gevolgen van vallen

De gevolgen van een val kunnen erg vervelend zijn. Zo kunnen er bij mensen op leeftijd snel breuken ontstaan, bijvoorbeeld in de heup of schouder. Een andere plek waar snel breuken ontstaan na een val is in de pols, omdat er wordt geprobeerd de val te breken met de handen.

Naast breuken is het mogelijk dat u na een val blauwe plekken heeft, kneuzingen of verstuikingen. Ook kunt u, na een val op uw hoofd, een hersenschudding oplopen, waarna klachten kunnen ontstaan zoals hoofdpijn, vermoeidheid, evenwichtsproblemen en problemen in de motoriek.

De gevolgen van letsel na een val kunnen nog verder doorspelen. Zo is het mogelijk dat de zelfstandigheid en zelfredzaamheid vermindert, of dat u last krijgt van valangst. Bijzonder genoeg zorgt dit laatste juist voor een verhoogd risico om opnieuw te vallen. Al deze factoren kunnen bijdragen aan een vermindering van de kwaliteit van leven.

Pijn na vallen

Fysiotherapie na een val

In het eerste consult zal de fysiotherapeut goed luisteren naar uw klachten en eventuele vragen. Hij zal zelf ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren.

Tijdens de behandeling wordt er aandacht besteed aan twee belangrijke pijlers: het verminderen van uw lichamelijke klachten als gevolg van de val en het voorkomen van een val in de toekomst (valpreventie). Afhankelijk van uw klachten en wensen stelt de therapeut samen met u behandeldoelen op. Aan de hand daarvan stelt de fysiotherapeut een behandelplan op.

De inhoud van de behandeling is dus sterk afhankelijk van wat u met de fysiotherapeut bespreekt en wat hij tegenkomt tijdens het lichamelijk onderzoek. Het is mogelijk dat de volgende onderdelen aan bod komen:

• Behandelen van fysieke gevolgen van uw val, zoals mobiliseren van de aangedane gewrichten;
  • Oefentherapie om weer vertrouwen te krijgen in uw lichaam;
  • Spierkrachttraining.

Neem gerust contact op

Als u bent gevallen kunt u dus bij onze praktijk terecht voor de behandeling van uw klachten. De fysiotherapeut zal samen met u kijken wat de klachten zijn en hoe u zo snel mogelijk weer op uw oude niveau terug kunt komen. Daarnaast wordt valpreventie aangeboden om een val in de toekomst te voorkomen*.

Heeft u nog vragen of bent u op zoek naar fysiotherapeutische hulp nadat u bent gevallen? Bel gerust of maak een afspraak.