Fysiotherapie bij Multiple Sclerose

Multiple Sclerose (MS) is een chronische aandoening aan het centrale zenuwstelsel. Op verschillende plekken in het ruggenmerg en in de hersenen ontstaan ontstekingen.

Door die ontstekingen wordt informatieoverdracht beperkter. Sommige functies kunnen niet goed uitgevoerd worden, terwijl andere functies nog wel werken. De ziekte komt twee tot drie keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De oorzaak van MS is nog niet duidelijk.

Fysiotherapie kan helpen met evenwichtsproblemen, omgaan met klachten en bewegen. We kunnen de ziekte niet wegnemen, maar wel de gevolgen beter draagbaar maken.

Welke klachten ontstaan er bij MS?

Van de ene op de andere dag kunnen klachten ontstaan die uiteindelijk leiden tot de diagnose MS. De myelinescheden van zenuwen worden aangetast door ontstekingen. Myelineschede is een laagje dat om zenuwen heen zit, waardoor informatieoverdracht sneller kan verlopen. De reden van de ontstekingen is nog onbekend. Als gevolg van die ontstekingen kunnen zenuwen minder goed hun werk doen en ontstaan er klachten als pijn, stijfheid of uitvalsverschijnselen. Soms kan de zenuw dusdanig zijn aangetast dat er blijvend functieverlies optreedt.

Specifieke klachten van MS zijn stijfheid, spasticiteit, vermoeidheid, krachtsverlies en uitval van lichaamsfuncties, zoals dubbelzien. MS-klachten hebben een grote impact op het leven. Daarom is het van belang dat u hierin goed wordt begeleid.

De rol van de fysiotherapeut bij MS

MS kan zich uiten in verschillende vormen. De vier vormen zijn: clinically isolated syndrome (CIS), relapsing remitting MS (RRMS), secundair progressieve MS (SPMS) en primair progressieve MS (PPMS). Elke vorm kent een eigen verloop. Daar is de fysiotherapeutische behandeling op aangepast.

MS is (nog) niet te genezen, maar een behandeling kan wel de functionele gevolgen beperken. De fysiotherapeut speelt in op het behouden van functies van het houdings- en bewegingsapparaat. Tijdens een aanval (schub) worden medicijnen gebruikt om de gevolgen te beperken, maar ook een intensieve fysiotherapeutische behandeling kan dan worden toegepast. Wanneer het ziekteverloop stabiel is, kan laagfrequent contact voldoende zijn. De fysiotherapeut houdt altijd rekening met de belastbaarheid van de specifieke persoon.

Een behandeling richt zich onder andere op de volgende aandachtsgebieden:

• stijfheid en spasticiteit tegengaan;
  • vermoeidheid tegengaan;
  • spieren en gewrichten beweeglijk houden;
  • balans optimaliseren;
  • conditie opbouwen of onderhouden;
  • spierkracht opbouwen en onderhouden;
  • goede ademhaling bevorderen;
  • adviezen over het dagelijks leven en hulpmiddelen.

De fysiotherapeut zal nauw samenwerken met een ergotherapeut, logopedist of diëtist wanneer dit nodig is.

MS-Fysiotherapie

De fysiotherapeutische behandeling van MS

Zoals eerder genoemd is de therapie dus gericht op het verminderen van functionele problemen. Dit kan bijvoorbeeld de loopfunctie of de armfunctie betreffen. Tevens wordt u begeleid in het omgaan met vermoeidheid. Lichaamsbeweging is voordelig voor iedereen. Het heeft namelijk een positief effect op het tegengaan van vermoeidheid. Daarnaast heeft lichaamsbeweging nog andere positieve effecten, zoals het verbeteren van het evenwicht, conditie en stijfheid.

De fysiotherapeut neemt een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek af. Tijdens het lichamelijk onderzoek meten we heel veel aspecten die invloed hebben op het bewegen. Daarna bespreekt de fysiotherapeut met u wat het behandelplan wordt. De behandeling bestaat meestal uit voorlichting en oefentherapie. Met de adviezen van de fysiotherapeut kunt u weer regelmatig bewegen. Door de behandeling kunt u zich fitter en gezonder voelen. Door het meer bewegen en het uitvoeren van de juiste oefeningen kan ook het verlies van spierfunctie minder snel gaan.

Als het verwachte herstel uitblijft, kunnen we ervoor kiezen ons niet meer te richten op het verbeteren van functies, maar het behoud ervan. Het is ook mogelijk om een andere manier van bewegen aan te leren om zo de functies over te nemen. Wanneer nodig kunnen hulpmiddelen gebruikt worden bij het lopen.

Ondersteuning bij Fysiotherapie Zeeburg

MS kan het lastig maken om dagelijks te bewegen. Echter kan met de juiste ondersteuning op het gebied van bewegen worden gekeken hoe de functies verbeterd kunnen worden. MS-patiënten ervaren vaak dat meer bewegen uiteindelijk leidt tot fitter voelen en verbetering van het algemene welzijn.

Fysiotherapie Zeeburg is aangesloten bij MS Zorg Nederland. Dit is een netwerk waarin verschillende partijen nauw samenwerken.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem contact met ons op!