​Fysiotherapie bij een Frozen shoulder

De schouder is een heel belangrijk gewricht voor bewegingen in ons dagelijks leven. Pijn in het schoudergewricht is dus erg vervelend, zeker als de pijn zo erg is dat het de bewegingsvrijheid beperkt. Eén van de klachten die dit veroorzaakt, is de frozen shoulder. Hierbij kan je erg veel pijn ervaren en ontstaat er stijfheid in het gewricht. Gelukkig kan intensieve begeleiding door een fysiotherapeut (een deel van) de stijfheid en pijn weghalen.

​Ontstaanswijze van de Frozen Shoulder

Het oorzaak van een frozen shoulder is niet altijd bekend. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee ontstaansvormen.

1. De primaire frozen shoulder ontstaat vanuit het niets en is meestal een resultaat van overbelasting. Dit hoeft niet eenmalig een te hoge impact te zijn geweest. Het kan er ook in de loop van tijd insluipen door constant een lichte overbelasting.
  2. De tweede vorm is een secundaire frozen shoulder. Hiervan is de oorzaak van de stijfheid een eerder opgelopen letsel zoals een operatie of een ontsteking.

De schouder aandoening komt bij 2-5% van de bevolking voor. En dan meestal in het 40e tot 60e levensjaar. Misschien is het onverwacht, maar vrouwen hebben er vaker last van dan mannen.

Patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) hebben een grotere kans op een frozen shoulder en hebben vaak een blijvende bewegingsbeperking. Waarom dit zo is, is nog niet bekend. Het is mogelijk dat de oorzaak ligt in de chronische ontsteking die het lichaam bij diabetes kan ervaren.

​Kenmerken van de Frozen Shoulder

Een schouder aandoening kenmerkt zich door drie fases:

1. In de eerste fase (‘Bevriezend’) ontstaat er pijn in de schouder. De bewegingsvrijheid van de schouder neemt geleidelijk af door verstijving en pijn bij het bewegen.
  2. Daarna neemt de pijn een beetje af, maar verstijft de schouder volledig (‘Bevroren’).
  3. Als laatste verdwijnt de pijn bijna volledig en neemt de beweeglijkheid langzaam toe (‘Ontdooien’).

Helaas houdt 5% van de gevallen pijn en stijfheid in het schoudergewricht nog na de laatste fase.

fysiotherapie bij een frozen shoulder

Slijmbeursontsteking en Frozen Shoulder​

Het schoudergewricht zit behoorlijk complex in elkaar. Het is een plek waarin de bovenarm, het schouderblad en het sleutelbeen samenkomen en langs elkaar moeten bewegen. Om de bewegingen te maken die we nodig hebben om te overleven, moeten er ook spieren door het gewricht heen lopen.

Om de spieren, pezen en het kraakbeen te beschermen tegen irritatie, zit er in het gewricht een slijmbeurs. Dit is vergelijkbaar met een zakje gelatine. Het is heel zacht en een goede schokdemper, maar als het wordt overbelast kan het gaan ontsteken. Deze ontsteking kan leiden tot stijfheid zoals bij een primaire frozen shoulder. Of de stijfheid van een secundaire frozen shoulder kan leiden tot een ontsteking. Dit laatste gebeurt gelukkig niet altijd.

Behandeling door een Fysiotherapeut

De behandeling door een fysiotherapeut verschilt bij een primaire en een secundaire frozen shoulder. Bij een primaire frozen shoulder duurt het ongeveer 1,5 tot 3 jaar voordat de stijfheid is verdwenen!

De fysiotherapeut kan het verloop van de genezing in dit geval gedeeltelijk versnellen, met name door mobilisatietechnieken toe te passen. Dit kan ervoor kunnen zorgen dat u iets meer bewegingsvrijheid heeft, of iets minder pijn heeft tijdens het bewegen.

Bij een secundaire frozen shoulder kan het zijn dat de schouder nooit volledig zal herstellen. Dit komt vaak door de onderliggende klacht, zoals een botbreuk. Hierdoor zal er altijd een bewegingsbeperking zijn.

De rol van de fysiotherapeut is hierbij dus niet gericht op herstel, maar op omgaan met de beperking.

Zo kunt u samen met uw fysiotherapeut werken aan zo veel mogelijk mobilisatie waardoor u uw werk weer (bijna) pijnloos uit kunt voeren of bijvoorbeeld auto kunt rijden.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over de behandeling en werkwijze!

Merel
Van Wijnen