Een fysio heeft diverse behandelopties bij impingement klachten van de schouder

Impingement klachten zijn klachten die ontstaan bij beknelling van structuren in een gewricht. Deze beknellingen gaan vaak gepaard met pijn, bewegingsbeperkingen en krachtsverlies.

Schouder impingement wordt veel gezien bij mensen die vaak herhaalde bewegingen maken met het schoudergewricht, zoals sporters of schilders. Door deze herhaalde bewegingen, kunnen de weke delen van de schouder bekneld kunnen raken tussen de botstructuren van het schoudergewricht en daarmee impingement klachten geven.

Impingement klachten van de schouder zijn veelvoorkomend en kunnen op alle leeftijden voorkomen, maar worden het meest gezien bij mensen boven de 40 jaar. De klachten worden gekenmerkt door pijn en bewegingsbeperkingen.

De anatomie van de schouder

Om beter begrip te krijgen van impingement klachten in de schouder, is het essentieel om kennis te hebben over de anatomie van het schoudergewricht. Het schoudergewricht is de verbinding tussen de kop van de bovenarm (humeruskop), het schouderblad (scapula) en het sleutelbeen (clavicula).

Rondom botten bevinden zich verschillende structuren zoals spieren, pezen en slijmbeurs. De meeste pezen rondom het schoudergewricht zijn onderdeel van de rotator cuff. De rotator cuff is een groep van vier spieren die cruciaal zijn voor de stabiliteit en beweging van de schouder.

Bij schouder impingement is er sprake van een beknelling van structuren in het gewricht. Dit kan gaan om een beknelling van de pezen, maar ook andere structuren, zoals een slijmbeurs, kunnen bekneld raken in het gewricht.

Impingement schouder

De oorzaken van schouder impingement

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan het optreden van schouder impingement. Veelvoorkomende oorzaken zijn overmatig gebruik van de schouder, een slechte houding en letsel aan de schouder.

Ook het maken van repetitieve bewegingen bij bijvoorbeeld tennis, zwemmen of golf, kan de kans op schouder impingement verhogen.

De behandeling bij impingement klachten van de schouder

Er zijn verschillende behandelmogelijkheden voor impingement klachten van de schouder. In de acute fase helpt het om het gewricht te ontlasten. Tegen de pijn kunt u pijnstilling nemen.

Op lange termijn is het echter belangrijk om de schouder weer langzaam te gaan bewegen en te belasten. Wanneer er sprake is van een ontsteking wordt in sommige gevallen een injectie met corticosteroïden gegeven. In zeer ernstige gevallen kan soms een chirurgische behandeling nodig zijn.

behandeling impingement schouder

Wat kan fysiotherapie betekenen bij schouder impingement?

Fysiotherapie heeft vaak als doel om de mobiliteit van het gewricht te verbeteren en helpt ook bij het verbeteren van de spierkracht en het reduceren van de pijn.

Er zijn verschillende soorten fysiotherapeutische behandelingen opties bij schouder impingement. Mobilisatie- en manipulatietechnieken kunnen worden gebruikt om de mobiliteit van het schoudergewricht te verbeteren en de spierspanning te verminderen. Ook kunnen versterkende oefeningen voor de rotator cuff helpen bij het herstellen van spierkracht en het verbeteren van de stabiliteit van de schouder.

Hiernaast kunnen fysiotherapeuten bijdragen door houdingen aan te leren en door uw manier van bewegen op bijvoorbeeld werk of met bij het sporten te evalueren. Dit kan door de schouderbelasting samen te analyseren en kijken hoe dagelijkse activiteiten aangepast kunnen worden om verdere irritatie van de weke delen te voorkomen.

Hiermee is fysiotherapie niet alleen onderdeel van de behandeling van impingement klachten, maar helpt het ook met de preventie van nieuwe blessures.

Waarom fysiotherapie Zeeburg bij impingement klachten?

Het team van fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Zeeburg is zeer ervaren in het behandelen van impingement klachten van de schouder. Onze fysiotherapeuten maken gebruik van een holistische benadering en bieden professionele ondersteuning om uw pijn te verlichten, de functionaliteit van uw schouder te herstellen en verantwoorde terugkeer naar uw dagelijkse activiteiten te faciliteren.

Met een individuele focus streven wij ernaar om u zo goed mogelijk te helpen bij uw herstel.

Herken je bovenstaande klachten en weet je niet goed hoe je van deze klachten af moet komen?

Onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Zeeburg zullen door middel van een anamnese en een lichamelijk onderzoek proberen om erachter te komen waar de klachten precies vandaan komen.

Zo weten we hoe we je het beste kunnen helpen om deze klachten te verminderen en om het functioneren weer te verbeteren.

Als er een duidelijk beeld is van jouw klachten zullen we een gepersonaliseerd behandelplan opstellen om je zo snel mogelijk van jouw klachten af te helpen.

Neem contact op met Fysiotherapie Zeeburg als je vragen hebt of voor het maken van een afspraak!