Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij uitstralende rugpijn?

Rugpijn is een aandoening die erg veel voorkomt. De ernst van de rugpijn kan variëren van lichte, kortstondige ongemakken tot ernstige, chronische pijn.

Zeker in dit laatste geval kan de kwaliteit van leven ernstig negatief beïnvloed worden. Helemaal als de pijn uitstraalt naar andere delen van het lichaam, zoals de billen, de benen of de voeten.

Hoe kan het dat rugpijn uitstraalt en hoe kunnen deze klachten worden behandeld? Dat leest u in het onderstaande artikel. Vanzelfsprekend leggen we ook uit hoe wij u hierbij willen helpen.

Hoe ontstaat uitstralende rugpijn?

Bij uitstralende pijn, wordt de pijn die oorspronkelijk op één locatie begint, waargenomen op een andere locatie in het lichaam. Meestal gebeurt dit wanneer zenuwen geïrriteerd of samengedrukt raken. Door de irritatie of het samendrukken, geeft een zenuw pijnsignalen af.

Afhankelijk van het gebied waar u pijn ervaart, kan worden bepaald welke zenuw is aangedaan. Elke zenuw heeft namelijk een vast gebied (dermatoom) in het lichaam waar deze signalen opvangt en naar toe stuurt. Een vaak aangedane zenuw is de ischiaszenuw.

Deze zenuw loopt vanuit het ruggenmerg naar de voet via het achterste deel van het bovenbeen en de kuit. Als de zenuw geïrriteerd of bekneld raakt in de rug, dan wordt de uitstralende pijn gevoeld in deze gebieden.

Er zijn verschillende oorzaken van uitstralende rugpijn. Drie veelvoorkomende oorzaken zijn hernia, ischias of stenose. Bij een hernia is er sprake van een tussenwervelschijf die uitpuilt en druk uitoefent op aangrenzende zenuwwortels.

Ischias ontstaat wanneer de ischias zenuw geïrriteerd raakt, meestal door druk of ontsteking. Een stenose treedt op wanneer het wervelkanaal vernauwd is, waardoor er minder ruimte is voor de zenuwen in dat specifieke deel van het kanaal.

Ischias

Diagnose en evaluatie van uitstralende pijn

Wanneer u last heeft van uitstralende pijn, is het belangrijk dat dit gediagnosticeerd wordt. Voor de beste resultaten van een behandeling is het namelijk belangrijk om te weten wat de oorzaak van de uitstralende pijn is.

Het stellen van een diagnose kan gedaan worden door een huisarts, maar ook door een fysiotherapeut. Bij het maken van de diagnose worden onder andere de oorzaak en ernst van de pijn bepaald.

Daarnaast zal de medische geschiedenis worden uitgevraagd en een lichamelijk onderzoek worden uitgevoerd.

De behandeling van uitstralende rugpijn

Pijn kan uw mobiliteit en algehele levenskwaliteit ernstig verminderen. Om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken en het functioneren te herstellen, gebruikt een fysiotherapeut verschillende behandeltechnieken. Voorbeelden van deze technieken zijn massage, manuele therapie, elektrotherapie en het meegeven van specifieke oefeningen.

Vooral oefeningen zijn een essentieel onderdeel van de behandeling bij uitstralende rugpijn. Uw fysiotherapeut zal oefeningen met u doen en voor thuis meegeven. Deze oefeningen doelen op het verbeteren van de kracht en mobiliteit van uw rug.

Daarbij zullen de oefeningen zorgen voor meer stabiliteit rondom de wervelkolom, waardoor de druk op de zenuwen vermindert.

Waarom is de oorzaak van de hernia belangrijk?

Ook wordt, zoals eerder al benoemd, de oorzaak van de uitstralende rugpijn meegenomen in het behandeltraject.

Zo zal er bij een hernia vooral gefocust worden op het verbeteren van de stabiliteit van de wervelkolom, terwijl bij ischias de druk op de zenuw wordt gepoogd te verminderen door middel van rekoefeningen.

Bij een stenose wordt de ruimte in het wervelkanaal vergroot door het aanleren van specifieke houdingen.

Uitstralende pijn rug

Bijdragende factoren aan de pijn

Daarnaast zal uw fysiotherapeut samen met u kijken naar de factoren in uw leven die mogelijk bijdragen aan de pijn. Zo kan langdurige inactiviteit of het tillen van zware voorwerpen de pijn verergeren.

Uw fysiotherapeut zal tips geven over hoe u deze factoren kan verminderen of uw dagelijkse taken anders kan aanpakken.

Herken je bovenstaande klachten en weet je niet goed hoe je van deze klachten af moet komen?

Onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Zeeburg zullen door middel van een anamnese en een lichamelijk onderzoek proberen om erachter te komen waar de klachten precies vandaan komen.

Zo weten we hoe we je het beste kunnen helpen om deze klachten te verminderen en om het functioneren weer te verbeteren.

Als er een duidelijk beeld is van jouw klachten zullen we een gepersonaliseerd behandelplan opstellen om je zo snel mogelijk van jouw klachten af te helpen.

Neem contact op met Fysiotherapie Zeeburg als je vragen hebt of voor het maken van een afspraak!