Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij het herstellen van een achillespeesblessure?

Heeft u last van aanhoudende pijn of stijfheid ter hoogte van uw hiel? Dan kan het zijn dat u te maken heeft met een achillespeesblessure. De achillespees is een belangrijke pees in ons lichaam en een achillespeesblessure verdient dan ook zorg op maat.

Op deze pagina leest u hoe een fysiotherapeut u kan helpen bij het herstellen van deze blessure. Want gewoon door blijven lopen is niet alleen pijnlijk, het kan ook voor meer schade zorgen!

Wat is de functie van de achillespees?

Een pees is een verbinding tussen een spier en een bot. Door deze verbinding is beweging mogelijk. De achillespees is de grootste pees van het menselijk lichaam en vormt de verbinding tussen de kuitspier en het hielbeen in de voet.

Bij het aanspannen van de kuitspier, beweegt de voet naar beneden. De achillespees is dan ook met name betrokken bij het afzetten van de voet vanaf de grond. Dit komt veel voor tijdens bewegingen als wandelen, hardlopen of springen. Wanneer we lopen, wordt de achillespees dus voortdurend wisselend belast.

Herstellen achillespeesblessure

Hoe ontstaat een achillespeesblessure?

De achillespees is betrokken bij veel dagelijkse activiteiten, maar ook bij veel sportactiviteiten. Hierdoor is de achillespees helaas relatief gevoelig voor blessures. De ernst van een achillespeesblessure kan variëren van een milde ontsteking of irritatie tot een (gedeeltelijke) peesscheuring.

Enkele veelvoorkomende oorzaken van een achillespeesblessure zijn:

Overbelasting

Herhaaldelijke belasting op de achillespees, zonder dat de pees voldoende tijd heeft om hiervan de herstellen, kan leiden tot het ontsteken van de pees. Hierdoor ontstaan klachten.

Een slechte techniek of slechte warming up

Een slechte loop- of hardlooptechniek zorgt voor een disbalans in de belasting op de structuren in het lichaam. Hierdoor kan het zijn dat uw achillespees overmatig belast wordt waardoor er schade optreedt.

Wanneer u geen of een slechte warming-up doet, verhoogt dit de kans op het oplopen van een achillespeesblessure.

Trauma

Ook een trauma, oftewel een plotselinge gebeurtenis, kan leiden tot een achillespeesblessure. Zo komt de blessure vaak voor als gevolg van een harde klap of val. Tijdens deze gebeurtenis is de belasting op de achillespees hoger dan de spier kan verdagen, waardoor deze uiteindelijk (gedeeltelijk) kan scheuren.

Overige oorzaken

Een achillespeesblessure kan ook ontstaan vanwege medische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, jicht of obesitas. Daarnaast verhogen sommige medicijnen, zoals antibiotica, de kans op het oplopen van de blessure.

De symptomen van een achillespeesblessure

Bij een achillespeesblessure heeft u last van pijn ter hoogte van de hiel, oftewel de plek van aanhechting van de achillespees. De pijn is afhankelijk van de ernst van de blessure. De pijn wordt erger bij druk op de hiel en bij het wandelen of sporten.

Ook kan het zijn dat de plek iets dikker is. Daarnaast is stijfheid een veelvoorkomend symptoom van een achillespeesblessure.

Fysiotherapeutische hulp bij een achillespeesblessure

Heeft u last van klachten aan de achillespees? Een fysiotherapeut kan u hierbij helpen door een individueel behandelplan op te stellen. Dit behandelplan zal afhankelijk zijn van de oorzaak en de ernst van uw klachten.

De beginfase van de blessure

Wanneer u de blessure net heeft opgelopen, zal de fysiotherapeut u eerst het advies geven om rust te houden en de voet te verhogen door bijvoorbeeld een kussen onder uw voet neer te leggen. Daarnaast kunnen ijs en compressie helpen om de pijn en ontsteking te verminderen.

De behandelfase

Wanneer de pijn en zwelling iets afgenomen zijn, kunt u starten met oefeningen die de fysiotherapeut u meegeeft. Dit kunnen spierversterkende oefeningen zijn om zo de kracht in uw achillespees te herstellen, maar het kan ook gaan om rekoefeningen om zo de stijfheid te verminderen en flexibiliteit te verbeteren.

Ook kan de fysiotherapeut manuele therapie toepassen om de bewegingsvrijheid en doorbloeding van de kuit te verbeteren, waardoor het herstel wordt bevorderd. Daarnaast kan de therapeut adviezen meegeven over de mate waarin u rust moet houden of de achillespees al kan gaan belasten. Door de belasting rustig op te bouwen voorkomt u het verergeren van de klachten of het oplopen van een herhaaldelijke blessure in de toekomst.

Professionele hulp bij Fysiotherapie Zeeburg

Heeft u last van een achillespeesblessure? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij bieden persoonlijke en professionele fysiotherapeutische zorg en helpen u graag bij het verminderen van uw klachten.

Zodat u weer klachtenvrij door het leven kan gaan!