Wat zijn de voordelen van fysiotherapie ten opzichte van een operatie bij hernia klachten?

De rug vormt de basis van het menselijk lichaam en van het bewegen. Pijn in de rug kan daarom als erg storend worden ervaren. Jaarlijks kampen 75.000 Nederlanders met een rughernia. De pijn die hierbij komt kijken kan helemaal uitstralen tot in de voet. Bij 3 van de 4 mensen gaan herniaklachten vanzelf weer over binnen 12 weken. Maar wat als dit bij u niet het geval is? Op deze pagina leest u wat een hernia precies is en hoe fysiotherapie kan bijdragen aan het herstel ervan.

Wat is een hernia?

De wervelkolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven. In het midden van de tussenwervelschijven bevindt zich een zachte gel. Wanneer deze gel uitpuilt, is er sprake van een hernia.

Binnenin de wervelkolom ligt het ruggenmerg, waaruit allerlei zenuwen ontspringen. Vanwege het nauwe verband tussen de wervelkolom en de zenuwen, kan een hernia op een zenuwbaan drukken en deze prikkelen of irriteren.

​Wat zijn de symptomen van een hernia?

De geprikkelde of geïrriteerde zenuwbaan geeft een scherpe pijn. Een hernia komt het vaakst voor in de onderrug, maar kan ook ergens anders in de rug of in de nek voorkomen. Een rughernia leidt tot pijn in één bil of been, welke uit kan stralen tot in het onderbeen en zelfs tot in de voet. Uw been kan branderig of prikkelend aanvoelen, maar u kunt ook het gevoel hebben alsof uw been slaapt of krachtverlies in uw been ervaren. In het geval van een nekhernia kan de pijn uitstralen naar de rug en de armen. Vaak wordt er ook pijn ervaren op de plek van de hernia.

Bepaalde bewegingen en houdingen kunnen de pijn erger maken. Zo zal u waarschijnlijk meer pijn ervaren wanneer u staat, dan wanneer u ligt. Soms geeft hoesten, niezen of persen meer pijn. Als een hernia niet op een zenuwbaan drukt, geeft deze geen pijnklachten.

ehandeling van een hernia door middel van fysiotherapie

Wat is de oorzaak van een hernia?

Het is niet duidelijk wat de precieze oorzaken zijn van een hernia. Mogelijk zijn stress, zwaar lichamelijk werk, lang en vaak autorijden en een grote lichaamslengte risicofactoren. Deze aspecten kunnen de wervelkolom overbelasten, waardoor de gel uit de tussenwervelschijven gaat uitpuilen. Hiernaast zijn er vermoedens dat erfelijke aanleg een rol speelt bij het krijgen van een hernia.

De behandeling van hernia klachten

Kampt u met hernia klachten, dan kunt u het beste eerst even afwachten. De kans is namelijk groot dat uw herniaklachten vanzelf over gaan binnen 12 weken. De uitpuiling van de gel uit de tussenwervelschijf trekt zich dan vanzelf weer terug en drukt dan niet meer op uw zenuwen.

Bij het herstel is het belangrijk dat u blijft bewegen. Hierdoor worden uw zenuwen op een goede manier geprikkeld door uw gewrichten en spieren, waardoor de zenuw op de plaats van de hernia minder pijnprikkels ontvangt. Bovendien zorgt bewegen ervoor dat uw spieren niet verzwakken of stijf worden. Let erop dat u niet in een houding staat of zit die veel pijn doet, of dat u bewegingen maakt die veel pijn doen. Om beter en meer te kunnen bewegen, kunt u pijnstillers slikken.

Zijn uw klachten niet (genoeg) afgenomen na 6 tot 8 weken? Dan zijn er verschillende behandelmogelijkheden. Zo kunt u verder afwachten of de klachten vanzelf verdwijnen of minder worden, met pijnstillers en/of fysiotherapie, of u kunt een operatie ondergaan.

De behandeling van een hernia door middel van een operatie

Bij een herniaoperatie wordt de uitpuiling van de gel uit de tussenwervelschijf verwijderd. Na de operatie mogen de meeste dagelijkse activiteiten gewoon weer worden uitgevoerd.

Een herniaoperatie brengt een aantal risico’s met zich mee. Het is niet onwaarschijnlijk dat u na een herniaoperatie minder kracht in uw been heeft. Dit zal na een paar maanden vanzelf over gaan. Hiernaast kan er een bloeding ontstaan die op de zenuw drukt of kan er hersenvocht uit het ruggenmerg lekken, wat kan leiden tot hoofdpijn of tot een wond die niet dicht gaat of ontstoken raakt. Een ander risico is trombose, wat leidt tot een rood en pijnlijk been. In het ergste geval verdwijnen de herniaklachten niet of krijgt u te maken met een chronische verlamming of chronische pijn in het been.

Een herniaoperatie is niet voor alle patiënten geschikt. Voor mensen die vooral rugklachten hebben en minder beenklachten heeft een operatie geen zin. Ook als u na 6 tot 8 weken nog maar weinig beenklachten heeft, is een operatie niet nuttig.

De behandeling van een hernia door middel van fysiotherapie

Vanwege de vele risico’s die een herniaoperatie met zich meebrengt, zou een andere aanpak aantrekkelijker zijn. Een fysiotherapeut kan u afhelpen van uw hernia klachten, door u te begeleiden in het langzaam opbouwen van oefeningen en bewegingen.

Het hersteltraject zal een combinatie zijn van verschillende oefeningen. Zo kunnen specifieke bewegingen de druk op de zenuwen en de pijn verlichten. Stretchen en flexibiliteitoefeningen kunnen de mobiliteit van de gewrichten en spieren in uw ruggengraat en ledematen vergroten. Tenslotte versterken krachtoefeningen de romp-, arm- en beenspieren, waardoor de ruggengraatgewrichten beter ondersteund worden en de belasting van de gewrichten gedeeltelijk wegvalt.

Het vergroten van de mobiliteit en kracht zorgt ervoor dat de wervelkolom niet meer overbelast wordt. Hierdoor zal de uitpuiling van de gel uit de tussenwervelschijf zich terugtrekken, waardoor de hernia verdwijnt. Meestal is een halfjaar fysiotherapie voldoende om dit doel te bereiken.

Fysiotherapie is erg voordelig omdat een fysiotherapeut u tips kan geven over de uitvoering van uw dagelijkse activiteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan traplopen en het in bed gaan liggen en weer opstaan. Vanwege deze tips en de verbeterde mobiliteit en kracht is de kans op een nieuwe hernia minimaal.

Herstel van hernia klachten bij fysiotherapiepraktijk Zeeburg

Onze fysiotherapeuten zullen, na het stellen van de diagnose, een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we u vervolgens begeleiden, zodat de hernia klachten op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Mocht u nog vragen hebben of willen starten met uw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!