Met fysiotherapie herstellen nadat u door uw rug bent gegaan

De rug is een kwetsbaar deel van uw lichaam. Hierdoor zien we helaas dat rugpijn een veel voorkomende klacht is. In Nederland kampen miljoenen mensen met nek- of rugpijn en jaarlijks brengen twee miljoen mensen hiervoor een bezoekje aan de huisarts.

Door de rug gaan is een typische en veelvoorkomende oorzaak van rugpijn. Maar wat gebeurt er precies in uw lichaam wanneer u door uw rug gaat? Dat leggen we in deze blog uit. Ook zullen wij u uitleggen wat wij voor u kunnen betekenen wanneer u onlangs door uw rug bent gegaan.

Lees dus gauw verder!

Wat betekent het als u door uw rug gaat?

In het dagelijks leven zult u vast weleens iemand horen noemen dat hij of zij door zijn/haar rug is gegaan. Door de rug gaan is vaak het gevolg van een verkeerde beweging. Wanneer u door uw rug gaat, schiet de pijn plotseling in uw rug. De spieren trekken hierbij hard samen. Er is dan sprake van spierkrampen en spasmen.

De plotselinge verkeerde beweging kan er ook voor zorgen dat de spieren of banden in uw rug verrekken of zelfs scheuren. Hiernaast kunnen de zenuwen in de wervelkolom bekneld of beschadigd raken. Weefselbeschadiging kan uiteindelijk leiden tot ontstekingsreacties in uw rug. In ernstige gevallen kan een verkeerde beweging kleine verschuivingen van de wervels in uw wervelkolom tot gevolg hebben.

Wat is door de rug gaan

Wat zijn mogelijke oorzaken van door de rug gaan?

Niet iedereen die een verkeerde beweging maakt, gaat door de rug. Door de rug gaan heeft doorgaans namelijk een onderliggende oorzaak. Zo zijn de spieren in de onderrug vaak niet in balans bij mensen die door hun rug zijn gegaan. Dit kan samenhangen met overbelasting van de rug, stress of een hernia.

Overbelasting kan ontstaan door een verkeerde werkhouding, veel autorijden, een slechte lichamelijke conditie, het verrichten van veel zwaar werk of het langdurig maken van verkeerde bewegingen met de onderrug.

Als u door uw rug bent gegaan, heeft u waarschijnlijk last van een plotseling ontstane pijn in de lage rug, die meestal stekend of schietend aanvoelt. De pijn kan erger worden wanneer u uw rug beweegt en de pijn kan uitstralen naar de billen en zelfs naar de bovenbenen.

Hiernaast heeft u wellicht last van een stijf gevoel in de lage rug.

Hoe kan fysiotherapie helpen nadat ik door mijn rug ben gegaan?

Gelukkig kan fysiotherapie helpen bij de behandeling van de klachten die u ervaart nadat u door uw rug bent gegaan. Allereerst zullen onze fysiotherapeuten een volledig beeld schetsen van uw situatie. Dit betekent dat we proberen te achterhalen wat de achterliggende oorzaak is geweest, wat uw klachten zijn en hoe uw dagelijks leven eruit ziet.

Vervolgens stellen we een persoonlijk behandelplan op.

Tijdens de behandeling zullen we ons focussen op het aanleren van oefeningen die u vervolgens thuis uit kunt voeren. Hiernaast zullen we u informeren over hoe u het beste om kunt gaan met uw klachten. Bij rugklachten is het namelijk belangrijk om te blijven bewegen, maar uiteraard wel op een verantwoordelijke manier.

Ten slotte kan de fysiotherapeut tijdens de behandeling manipulaties uitvoeren om de rug los te krijgen.

Fysiotherapie rugklachten

Herstellen doet u bij Fysiotherapie Zeeburg!

Bent u onlangs door uw rug gegaan en wilt u uw klachten graag verminderen? Bij ons bent u aan het juiste adres! Onze fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Zeeburg stellen met aandacht een persoonlijk behandelplan op. Hier zullen we u vervolgens bij begeleiden, zodat uw herstel zo spoedig en efficiënt mogelijk zal verlopen.

Komt u graag in contact met vragen? Of wilt u beginnen met uw herstel? Neem dan gerust contact met ons op!